Taakvelden

2.1 Verkeer en vervoer

Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer

Portefeuillehouder:         F. Pubben
Beïnvloedbaarheid:         I. Volledig financieel en beleidsmatig te beïnvloeden, autonome taak.

Wat willen we bereiken?

  • We willen dat de gemeente verkeersveiliger wordt door de aanpak van verkeerskundige knelpunten.

Wat gaan we er voor doen?

  • We gebruiken het afgeronde onderzoek naar de verkeerscirculatie in Gennep en de kernen Ottersum en Ven-Zelderheide om eind 2024 / eerste helft 2025 de oplossingsrichtingen met de raad te bespreken, als ook het implementeren van mogelijke oplossingen. (Rekening houdend met de uitspraak van de Raad van State over de Verbindingsweg).
  • We gebruiken de aangevraagde middelen om de fiets- en verkeersveiligheid rondom de Zandstraat in Gennep te verbeteren aan de hand van het voorgenoemde onderzoek.
  • Via het regionaal mobiliteitsoverleg Trendsportal doen we mee aan diverse projecten die bijdragen aan duurzame mobiliteit en verkeersveiligheid
  • Na uitspraak van de Raad van State voor een onherroepelijk bestemmingsplan starten we met de aanleg van de Verbindingsweg Milsbeek en realiseren we de landschappelijke inpassing rond de Verbindingsweg.
  • We blijven ons inspannen voor verbreding van het fietspad Maasbrug Oeffelt-Gennep. Hiervoor zullen we in contact blijven met de provincie Limburg en Provincie Noord-Brabant om samen op te trekken naar Rijkswaterstaat als eigenaar van de fietsbrug.
  • In het project Lob van Gennep zijn met betrokken partijen afspraken gemaakt over het afwaarderen van de provinciale weg Kleefseweg tussen Ottersum en Ven-Zelderheide. We zullen dit nauw opvolgen.
  • Meerdere keren per jaar is er een bijeenkomst tussen gemeente Gennep en de Verkeerskoepel, waarin we een update doen van alle lopende verkeerskundige zaken en we andersom gevraagd en ongevraagd advies ontvangen over verkeerskundige knelpunten en aandachtspunten in de verschillenden wijken en kernen van Gennep.
  • De conclusies uit het onderzoek naar verkeerscirculatie (2023) worden in 2024 en 2025 gebruikt om te onderzoeken hoe we de veiligheid van fietsverbindingen naar scholen kunnen verbeteren. Hierbij wordt ook gekeken naar het SPV rapport (Strategisch Plan Verkeersveiligheid).

Beleidsindicatoren

Verkeersongevallen

Omschrijving

2021

2022

2023

Aantal verkeersongevallen

66

83

84

Aantal gewonden bij verkeersongevallen

15

10

11

Aantal dodelijke verkeersongevallen

1

0

1

Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig

7

9

9

Verkeersongevallen met een gewonde fietser

4

2

2

Het aantal ongevallen blijft al een aantal jaren vrijwel gelijk. Dit geldt ook voor het aantal ongevallen waarbij slachtoffers te betreuren zijn. De aantallen zijn zo klein dat er moeilijk een trend uit op te maken is. Uit analyse van de ongevallen blijkt dat de ongevallen zeer divers zijn qua locaties, oorzaken en slachtoffers.

Deze pagina is gebouwd op 09/25/2024 17:47:10 met de export van 09/25/2024 17:44:15