Taakveld 0.4 Dienstverlening Portefeuillehouder: H. Teunissen |
---|
Wat willen we bereiken?
- We willen onze dienstverlening digitaal uitbreiden en moderniseren, om de toegankelijkheid van de lokale overheid naar de inwoners te vergroten en onze dienstverlening te verbeteren.
- We wilen telefonisch en fysiek bereikbaar blijven.
- We willen dat onze communicatie duidelijk en begrijpelijk is voor onze inwoners.
- We wilen dat inwoners zich meer betrokken voelen bij de eigen leefomgeving.
Wat gaan we er voor doen?
- Inwoners willen digitale informatie en dienstverlening die begrijpelijk, toegankelijk en veilig is. Landelijke (digitale) wetgeving stimuleert deze inclusieve dienstverlening. In 2025 gaan we verder met de implementatie van wetgeving die reeds is ingegaan zoals de Wet open overheid en het Besluit digitale toegankelijkheid overheid. Ook gaan we de wetten implementeren die in 2025 in werking treden zoals de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (WMEBV). Inwoners (en ondernemers) krijgen het recht om digitaal met de overheid te communiceren.
- De dienstverlening willen we op een hoog niveau houden, zowel fysiek, telefonische als digitaal. De transformatie naar digitale dienstverlening vraagt een investering in kennis en vaardigheden bij onze medewerkers. In 2025 zetten we nog meer in voor betere toegankelijke informatie op onder andere onze websites, sociale media en andere digitale platforms. Dit draagt bij aan de wettelijke eisen voor toegankelijkheid en aan het vertrouwen bij onze inwoners, ondernemers en toeristen.
- Inwoners en ondernemers krijgen steeds meer te maken met toepassingen van Artificiële Intelligentie (AI). Inwoners verwachten van de gemeente een zorgvuldige omgang en bescherming van de privacy, (persoons)gegevens, auteursrecht en het recht op gelijke behandeling. We voldoen aan wet- en regelgeving. We maken hiermee nog meer de afweging welke maatschappelijke waarden worden gediend bij de digitalisering.