Op basis van onderstaande analyse en beoordelingsmethode is berekend wat de minimaal benodigde weerstandscapaciteit is. In de berekening wordt een kans van optreden en een kans op het financiële gevolg bepaald. Op basis van deze 2 factoren wordt de hoogte van de minimale weerstandscapaciteit bepaald.
Kans optreden
De inschatting van de kans dat een gebeurtenis zich voordoet, wordt voor het grootste deel gebaseerd op historische cijfers. Waar een kans op een andere manier wordt berekend, hebben we dit aangegeven. Als bekend is hoe vaak een risico zich voordoet, moet hier een factor aan worden toegekend. Hierbij wordt de volgende indeling gehanteerd:
Kans optreden | |
---|---|
Aantal keren dat een gebeurtenis zich voordoet | Kans optreden |
Twee keer of meer dan twee keer per jaar | 2,00 |
Eén keer per jaar of eenmalig | 1,00 |
Twee keer of meer dan twee keer per vijf jaar | 0,50 |
Eén keer per vijf jaar | 0,25 |
Minder dan één keer per vijf jaar | 0,10 |
Kans financieel gevolg
Bij het schatten van de financiële gevolgen van een risico, moet in eerste instantie bepaald worden in welke mate het überhaupt mogelijk is om de financiële gevolgen van het betreffende risico te ramen. Hierbij wordt de volgende classificatie gehanteerd:
- Goed (G): duidelijk is wat de financiële gevolgen van het risico zijn.
- Redelijk (R): de financiële gevolgen worden bepaald op basis van historische gegevens.
- Slecht (S): de financiële gevolgen worden op een andere manier bepaald.
- Niet in te schatten (NS): er is geen inschatting te maken van de financiële gevolgen.
De financiële gevolgen van het voordoen van elk risico moeten in beeld worden gebracht, tenzij is aangegeven dat dit niet mogelijk is. Afhankelijk van de mate van waarin een inschatting van de financiële gevolgen gemaakt kan worden, wordt het bedrag volledig of deels meegenomen.
Financiële gevolgen | |
---|---|
Bepaling financiële gevolgen | Kans financieel gevolg |
Goed (G) | 1,00 |
Redelijk (R) | 0,75 |
Slecht (S) | 0,50 |
Niet in te schatten (NS) | 0,00 |
Berekening minimale weerstandscapaciteit 2025 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Taakveld | Risico per categorie | Classificatie | Kans optreden | Kans financiële gevolgen | Financieel gevolg | Afgedekt | Minimale weerstands-capaciteit | Toelichting |
Open-einde regelingen | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 500.000 | nee | € 188.000 | Sociale voorzieningen, inschattingspost. Bestemmingsreserve (sociaal domein) beschikbaar | |
2.1 | Verbindingsweg | Goed | 0,50 | 1,00 | € 600.000 | nee | € 300.000 | Verhoging krediet opgenomen in het meerjareninvesteringsprogramma. Restrisico betreft een nog forsere toekomstige stijging van de bouwkosten met 10% van het krediet. |
3.4 | Opbrengst toeristenbelasting | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 200.000 | nee | € 75.000 | Fluctuatie in opbrengst toeristenbelasting (10%). |
5.5 | Pand voormalig brandweerkazerne | Niet in te schatten | Bestemming pand en financiële impact nog onduidelijk. | |||||
6.4 | Intos, hoger exploitatietekort dan begroot | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 92.100 | nee | € 35.000 | Extra overschrijding van het exploitatietekort (10%) |
6.4 | Garantiestelling lening INTOS | Goed | 0,00 | 1,00 | € 1.977.000 | nee | € 0 | Gemeente staat garant voor 3 leningen van Intos. Exploitatietekorten komen ten laste van de gemeente, risico op niet aflossen leningen derhalve nihil. |
6.7 | Sociaal domein | Niet in te schatten | Bestemmingsreserve sociaal domein beschikbaar om tegenvallers op te vangen. Zie ook risico open einde regelingen. | |||||
8.1 | Planschade, overig | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 50.000 | nee | € 19.000 | Algemene inschatting. |
8.1 | Omgevingswet | Slecht | 1,00 | 0,50 | € 60.000 | nee | € 30.000 | In de meerjarenbegroting is een toename van bouwleges verwerkt. Het restrisico betreft een lagere stijging dan voorzien (20%) |
8.3 | Woningbouw (WSW achtervang) | Ondergebracht bij waarborgfondsen. | ||||||
AD | Garanties algemeen | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 170.000 | nee | € 64.000 | Garanties aan verenigingen, wordt jaarlijks op afgelost. |
AD | Rente-ontwikkeling 1% | Vooralsnog geen nieuwe leningen voorzien. | ||||||
AD | Economische onzekere situatie | Niet in te schatten | Gevolgen moeilijk in te schatten, bijstellingen wanneer dit aan de orde is via de trimesterrapportages, opvangen via algemene vrije reserve. | |||||
AD | Algemene uitkering | Goed | 0,50 | 1,00 | € 414.000 | nee | € 207.000 | Beoogde verlagingen AU deels verwerkt in begroting. Aanvullend risico van 1% lagere uitkering. |
AD | Informatiebeveiliging en privacy | Niet in te schatten | 0,50 | nee | De (financiële) gevolgen van incidenten op het gebied van informatiebeveiliging en privacy cybercriminaliteit zijn lastig te bepalen omdat ze zo divers kunnen zijn. | |||
Totaal | € 918.000 |
De totale minimale weerstandscapaciteit zoals ingeschat voor 2025 is € 918.000. Dit is lager dan in de begroting 2024 opgenomen, dit komt met name door het wegvallen van het risico op het niet innen van de langlopende vordering met betrekking tot de Heikant. Deze is in 2023 voldaan.
Berekening minimale weerstandscapaciteit 2028 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Taakveld | Risico per categorie | Classificatie | Kans optreden | Kans financiële gevolgen | Financieel gevolg | Afgedekt | Minimale weerstands-capaciteit | Toelichting |
Open-einde regelingen | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 500.000 | nee | € 188.000 | Sociale voorzieningen, inschattingspost. Bestemmingsreserve (sociaal domein) beschikbaar | |
3.4 | Opbrengst toeristenbelasting | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 200.000 | nee | € 75.000 | Fluctuatie in opbrengst toeristenbelasting (10%). |
5.5 | Pand voormalig brandweerkazerne | Niet in te schatten | Bestemming pand en financiële impact nog onduidelijk. | |||||
6.4 | Intos, hoger exploitatietekort dan begroot | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 106.700 | nee | € 40.000 | Extra overschrijding van het exploitatietekort (10%) |
6.4 | Garantiestelling lening INTOS | Goed | 0,00 | 1,00 | € 1.145.000 | nee | € 0 | Gemeente staat garant voor 3 leningen van Intos. Exploitatietekorten komen ten laste van de gemeente, risico op niet aflossen leningen derhalve nihil. |
6.7 | Sociaal domein | Niet in te schatten | Bestemmingsreserve sociaal domein beschikbaar om tegenvallers op te vangen. Zie ook risico open einde regelingen. | |||||
8.1 | Planschade, overig | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 50.000 | nee | € 19.000 | Algemene inschatting. |
8.3 | Woningbouw (WSW achtervang) | Ondergebracht bij waarborgfondsen. | ||||||
AD | Garanties algemeen | Redelijk | 0,50 | 0,75 | € 70.000 | nee | € 26.000 | Garanties aan verenigingen, wordt jaarlijks op afgelost. |
AD | Rente-ontwikkeling | Vooralsnog geen nieuwe leningen voorzien. | ||||||
AD | Economische onzekere situatie | Niet in te schatten | Gevolgen moeilijk in te schatten, bijstellingen wanneer dit aan de orde is via de trimesterrapportages, opvangen via algemene vrije reserve. | |||||
AD | Algemene uitkering | Goed | 0,50 | 1,00 | € 942.500 | nee | € 471.000 | Beoogde verlagingen AU verwerkt in begroting tm 2028. Het resterend risico betreft nog 2,5% verlaging. |
AD | Informatiebeveiliging en privacy | Niet in te schatten | 0,50 | nee | De (financiële) gevolgen van incidenten op het gebied van informatiebeveiliging en privacy cybercriminaliteit zijn lastig te bepalen omdat ze zo divers kunnen zijn. | |||
Totaal | € 819.000 |
De verlaging van de minimale weerstandscapaciteit in 2028 ten opzichte van 2025 zit voornamelijk in het wegvallen van de risico's van de verbindingsweg en de Omgevingswet. Daarentegen is het restrisico op een lagere algemene uitkering na 2028 hoger, omdat de daling van de algemene uitkering stapsgewijs is verwerkt tot en met boekjaar 2028. Er is nog te veel onduidelijk over de vorm en het tempo van deze verlaging door de Rijksoverheid om dit nu al voor een langere termijn te verwerken. Bovendien valt dit ook buiten de termijn van deze meerjarenbegroting.
Conclusie
De weerstandscapaciteit moet een zodanige omvang hebben dat onvoorziene financiële tegenvallers kunnen worden gedekt. De financiële consequenties van de geïnventariseerde risico’s zijn niet exact te kwantificeren.
De risico’s zijn met de huidige omvang van de weerstandscapaciteit voldoende afgedekt. De weerstandscoëfficiënt voor 2025 is € 28.602.054 / € 918.000 is 31,1. In de begroting 2024 was de coëfficiënt 11,25. Deze stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door een toename van de algemene reserves (vloeit grotendeels voort uit het overschot met betrekking tot de opvang van Oekraïense vluchtelingen). Daarnaast is de benodigde weerstandscapaciteit afgenomen als gevolg van het wegvallen van het risico op oninbaarheid van de vordering De Heikant. De coëfficiënt heeft een gezonde waarde.
De weerstandscoëfficiënt voor 2028 is € 28.318.258 / € 819.000 is 34,6. Deze stijging ontstaat met name door het wegvallen van een aantal risico's zoals de verbindingsweg en de Omgevingswet.